Programmafolder voor brancheorganisatie

Website portfolio programmafolder Jonker Media
Een programma voor de jaarlijkse bijeenkomst

Brancheorganisatie NBBU organiseerde zijn jaarlijkse bijeenkomst en had een programmafolder nodig die alle genodigen bij binnenkomst zouden krijgen.

Op basis van de huisstijl en de reeds gemaakte artwork heb ik de opmaak voor het programmaboekje verzorgd. De teksten werden geschreven door Letterproof, met wie ik vaker samenwerk.

» Meer informatie: http://www.letterproof.nl

Teksten voor website onderzoeksinstituut

Website portfolio onderzoek

De techniek vertalen naar de praktijk

De ontwikkeling van nieuwe materialen voor zonnecellen of de omzetting van afvalstromen naar biomassa zijn complexe onderwerpen. Maar hoewel de theorie complex is, is de toepassing ervan vaak van praktische aard. Een efficiënter zonnepaneel levert bijvoorbeeld meer stroom op. Hoe vertaal je nu deze theorie naar pakkende teksten voor de website?

Dat was de vraag waar een groot onderzoekscentrum voor energie voor stond. Het onderzoek stond nog altijd centraal, maar de focus kwam te liggen op de praktijk: wat hebben bedrijven of instellingen concreet aan ons onderzoek? En hoe kunnen we deze klanten bereiken?

Ik heb in nauwe samenwerking met de afdeling Communicatie gewerkt aan de inhoud van de nieuwe website. Van de teksten in de kleine kaders op de voorpagina van de website tot gedetailleerde teksten op andere pagina’s.

Om tot goede teksten te komen ben ik op diverse afdelingen binnen het bedrijf langs geweest om wetenschappers te interviewen en te horen wat ze doen. Daarnaast heb ik een aantal bijeenkomsten op directieniveau bijgewoond om een duidelijk beeld te krijgen van de organisatie en de wensen van de directie.

» Meer informatie: https://www.ecn.nl/

Teksten voor nieuwe website SAOA

Website portfolio SAOA duidelijk

Overlast aanpakken met duidelijke taal

De Stichting Aanpak Overlast Amsterdam (SAOA) wilde met een nieuwe website een heldere boodschap afgeven: er moet een einde komen aan overlast van jongeren in Amsterdam. Hoe vertaal je ambtelijke taal naar heldere en duidelijke teksten die dit duidelijk maken?

Ik heb nieuwe teksten voor de website geschreven waarbij ik extra aandacht heb besteed aan de begrijpelijkheid van de teksten. Daarbij heb ik rekening gehouden met het taalniveau van de bezoekers.

Tevens heb ik suggesties gedaan voor de opbouw van en de navigatie op de website. Daardoor weten bezoekers snel hun weg te vinden naar de juiste informatie.

» Meer informatie: https://www.aanpakoverlast.nl

Gedenkboek medisch congres

Website portfolio gedenkboek

Twintig jaar samenvatten in één boek

De organisatie van een groot congres voor urologen wilde het 20-jarig bestaan vieren. De viering bestond uit een feestelijk congres waar werd teruggeblikt op de voorbije twintig jaar én vooruitgekeken naar de toekomst.

In samenwerking met de opdrachtgever ben ik tot een format voor een gedenkboek gekomen. Ik heb me door twintig jaar archiefmateriaal gewerkt en heb een selectie gemaakt van hoogtepunten uit die periode.

Aan de hand van een ’tijdlijn’ is het archiefmateriaal gepresenteerd in boekvorm. Iedere bezoeker van het congres kreeg een gedrukt exemplaar uitgereikt.

Bij deze opdracht was er sprake van grote tijdsdruk en gaandeweg het project werd de doelstelling van de opdrachtgever diverse malen bijgesteld. Wat begon als een klein project werd uiteindelijk een boek van tientallen pagina’s. Door flexibel te werk te gaan, kon ondanks de tijdsdruk tóch een mooi eindresultaat worden bereikt.

Magazine voor rechtenstudenten

Website portfolio Magazine

Magazine voor rechtenstudenten

De studievereniging voor studenten Rechten aan de Vrije Universiteit, QBDBD, bracht zes keer per jaar het magazine Incretus uit. Toen de vormgever besloot te stoppen, zocht de redactie van Incretus een nieuwe vormgever.

Het verzoek van de redactie was om zoveel mogelijk de bestaande huisstijl te respecteren, maar die wel op te frissen. Ik heb de typografie gemoderniseerd en het magazine een opfrisbeurt gegeven. Dat heb ik onder andere gedaan door voor elk magazine een andere hoofdkleur te gebruiken die aansloot bij de cover.

Communicatieadvies festival

Website portfolio TAB communicatieadvies
Een nieuw festival, hoe communiceer je daarover?

The Amsterdam Beerfair (TAB) werd in september 2016 voor de eerste keer georganiseerd. Hoe zorg je er voor dat er mensen komen en hoe zorg je ervoor dat je in de aandacht van de pers komt?

De organisatie van TAB benaderde mij voor communicatieadvies. Gezamenlijk hebben we communicatieplan opgesteld. We hebben het ‘verhaal’ achter het festival opgesteld en ik adviseerde over de benadering van de media.

Ik heb een overzicht gemaakt van geschikte media om het festival onder de aandacht te brengen. Daarbij heb ik gekozen voor een mix van ‘oude’ en ‘nieuwe’ media. Naast de kranten (regionaal en landelijk), zijn ook vloggers en bloggers aangeschreven.

Daarnaast heb ik ook meegewerkt aan de visuele communicatie van het festival. Ik heb banners ontworpen, evenals flyers en posters en het programmaboekje. Daarbij werd samengewerkt met een kunstschilder.

» Meer informatie: http://www.tabfestival.com/

Kookboek als e-book

Website portfolio Vegadutchie e-book
Lekker eten in een mooi jasje

Vegadutchie is een Nederlands blog over vegan voeding. Naast bloggen heeft Vegadutchie ook een kookboek op de markt gebracht en verschijnt er geregeld een (mini) e-book.

Voor Vegadutchie heb ik meerdere e-books ontworpen. Het was hierbij van belang dat alle e-books een unieke, maar tegelijkertijd herkenbare stijl hebben. Dat heb ik bereikt door consequent om te gaan met het stramien en de lettertypes, maar het gebruik van kleuren af te stemmen op de gerechten.

» Meer informatie:  http://www.vegadutchie.nl

Online mailing voor kabelbedrijf

Website portfolio mailing
Een online mailing: het ontwerp en de analyse

Een grote speler op de internationale kabelmarkt wilde voor een reeks evenementen een online mailing versturen. Ik verzorgde het ontwerp van de mailing (HTML en CSS) en maakte een analyse van de effectiviteit van de mailing.

Op basis van de analyse adviseerde ik de klant over de vervolgstappen die naar aanleiding van de campagne konden worden gezet. Het doel was de effectiviteit van de campagnes te verhogen en de return on investment (ROI) zo groot mogelijk te maken.

Een van de evenementen was een bijeenkomst van allerlei topfiguren binnen de internationale telecommarkt. Ik verzorgde de opmaak van rapport dat naar aanleiding van deze bijeenkomst werd gemaakt. Het rapport werd een dag later al volledig opgemaakt verstuurd naar de genodigden.

Voor dezelfde organisatie heb ik diverse affiches, officiële uitnodigingen en ander drukwerk verzorgd.

Geboortekaartjes

Website portfolio Geboortekaartjes
Een Nederlandse traditie: het geboortekaartje

In andere landen is het een onbekend fenomeen, maar in Nederland is het de gewoonste zaak van de wereld: na de geboorte van een kind stuur je geboortekaartjes. Toch is het voor veel ouders maar ingewikkeld: hoe kies je nou een mooi kaartje uit? En wat is er eigenlijk allemaal mogelijk?

Het ontwerp van een geboortekaartje is uiterst persoonlijk. Goed overleg over de wensen van de kersverse ouders is dan ook erg belangrijk.

Ik adviseerde ze over de mogelijkheden met betrekking tot papier, inkt, kleurstelling en druktechnieken. Ook koos ik samen met de ouders het ontwerp uit en verzorgde ik het contact met de drukkerij.

Journalistiek werk

Website portfolio journalistiek
Journalistiek werk op het scherpst van de snede

Voor grote persbureaus heb ik jarenlang verslag gedaan van het nieuws in binnen- en buitenland. Van politiek tot oorlog, van vreugde tot verdriet en van technologie tot entertainment. Soms in de vorm van een kort en snel nieuwsbericht, soms in de vorm van een lang achtergrondverhaal.

Ook was ik betrokken bij het opzetten van een nieuwe vorm van liveblogging. Bijzondere nieuwsgebeurtenissen (inauguratie nieuwe president, terreuraanslag, enzovoorts) werden zo snel mogelijk en zo compleet mogelijk gebracht. Voorzien van beeld, video en achtergronden werd het nieuws gebracht ‘as it happened’.

Mijn stukken verschenen in alle grote en kleine Nederlandse en Vlaamse dagbladen en op Nederlandse nieuwswebsites.