Teksten voor website onderzoeksinstituut

Website portfolio onderzoek

De techniek vertalen naar de praktijk

De ontwikkeling van nieuwe materialen voor zonnecellen of de omzetting van afvalstromen naar biomassa zijn complexe onderwerpen. Maar hoewel de theorie complex is, is de toepassing ervan vaak van praktische aard. Een efficiënter zonnepaneel levert bijvoorbeeld meer stroom op. Hoe vertaal je nu deze theorie naar pakkende teksten voor de website?

Dat was de vraag waar een groot onderzoekscentrum voor energie voor stond. Het onderzoek stond nog altijd centraal, maar de focus kwam te liggen op de praktijk: wat hebben bedrijven of instellingen concreet aan ons onderzoek? En hoe kunnen we deze klanten bereiken?

Ik heb in nauwe samenwerking met de afdeling Communicatie gewerkt aan de inhoud van de nieuwe website. Van de teksten in de kleine kaders op de voorpagina van de website tot gedetailleerde teksten op andere pagina’s.

Om tot goede teksten te komen ben ik op diverse afdelingen binnen het bedrijf langs geweest om wetenschappers te interviewen en te horen wat ze doen. Daarnaast heb ik een aantal bijeenkomsten op directieniveau bijgewoond om een duidelijk beeld te krijgen van de organisatie en de wensen van de directie.

» Meer informatie: https://www.ecn.nl/

Teksten voor nieuwe website SAOA

Website portfolio SAOA duidelijk

Overlast aanpakken met duidelijke taal

De Stichting Aanpak Overlast Amsterdam (SAOA) wilde met een nieuwe website een heldere boodschap afgeven: er moet een einde komen aan overlast van jongeren in Amsterdam. Hoe vertaal je ambtelijke taal naar heldere en duidelijke teksten die dit duidelijk maken?

Ik heb nieuwe teksten voor de website geschreven waarbij ik extra aandacht heb besteed aan de begrijpelijkheid van de teksten. Daarbij heb ik rekening gehouden met het taalniveau van de bezoekers.

Tevens heb ik suggesties gedaan voor de opbouw van en de navigatie op de website. Daardoor weten bezoekers snel hun weg te vinden naar de juiste informatie.

» Meer informatie: https://www.aanpakoverlast.nl

Communicatieadvies festival

Website portfolio TAB communicatieadvies
Een nieuw festival, hoe communiceer je daarover?

The Amsterdam Beerfair (TAB) werd in september 2016 voor de eerste keer georganiseerd. Hoe zorg je er voor dat er mensen komen en hoe zorg je ervoor dat je in de aandacht van de pers komt?

De organisatie van TAB benaderde mij voor communicatieadvies. Gezamenlijk hebben we communicatieplan opgesteld. We hebben het ‘verhaal’ achter het festival opgesteld en ik adviseerde over de benadering van de media.

Ik heb een overzicht gemaakt van geschikte media om het festival onder de aandacht te brengen. Daarbij heb ik gekozen voor een mix van ‘oude’ en ‘nieuwe’ media. Naast de kranten (regionaal en landelijk), zijn ook vloggers en bloggers aangeschreven.

Daarnaast heb ik ook meegewerkt aan de visuele communicatie van het festival. Ik heb banners ontworpen, evenals flyers en posters en het programmaboekje. Daarbij werd samengewerkt met een kunstschilder.

» Meer informatie: http://www.tabfestival.com/

Online mailing voor kabelbedrijf

Website portfolio mailing
Een online mailing: het ontwerp en de analyse

Een grote speler op de internationale kabelmarkt wilde voor een reeks evenementen een online mailing versturen. Ik verzorgde het ontwerp van de mailing (HTML en CSS) en maakte een analyse van de effectiviteit van de mailing.

Op basis van de analyse adviseerde ik de klant over de vervolgstappen die naar aanleiding van de campagne konden worden gezet. Het doel was de effectiviteit van de campagnes te verhogen en de return on investment (ROI) zo groot mogelijk te maken.

Een van de evenementen was een bijeenkomst van allerlei topfiguren binnen de internationale telecommarkt. Ik verzorgde de opmaak van rapport dat naar aanleiding van deze bijeenkomst werd gemaakt. Het rapport werd een dag later al volledig opgemaakt verstuurd naar de genodigden.

Voor dezelfde organisatie heb ik diverse affiches, officiële uitnodigingen en ander drukwerk verzorgd.

Journalistiek werk

Website portfolio journalistiek
Journalistiek werk op het scherpst van de snede

Voor grote persbureaus heb ik jarenlang verslag gedaan van het nieuws in binnen- en buitenland. Van politiek tot oorlog, van vreugde tot verdriet en van technologie tot entertainment. Soms in de vorm van een kort en snel nieuwsbericht, soms in de vorm van een lang achtergrondverhaal.

Ook was ik betrokken bij het opzetten van een nieuwe vorm van liveblogging. Bijzondere nieuwsgebeurtenissen (inauguratie nieuwe president, terreuraanslag, enzovoorts) werden zo snel mogelijk en zo compleet mogelijk gebracht. Voorzien van beeld, video en achtergronden werd het nieuws gebracht ‘as it happened’.

Mijn stukken verschenen in alle grote en kleine Nederlandse en Vlaamse dagbladen en op Nederlandse nieuwswebsites.

Magazine-in-a-day

Website portfolio Letterproof magazine
Een verslag van een bijeenkomst in de vorm van een magazine

Een viertal hoveniersbedrijven kwam bij elkaar om van elkaars successen en tegenslagen te leren. In vier bijeenkomsten werden ervaringen uitgewisseld. Om de opgedane kennis en nieuwe inzichten ook later nog eens terug te kunnen lezen werd er een verslag gemaakt.

Uit ervaring blijkt dat een Word-document met de belangrijkste punten vaak niet tot de verbeelding spreekt. Er is dan ook gekozen voor een nieuwe aanpak. De dag na de bijeenkomst werden de resultaten gepresenteerd in een zes pagina’s tellend magazine.

Dat nodigde niet alleen uit tot lezen – waardoor de kennis behouden blijft – maar de deelnemende bedrijven stuurden de magazines ook rond onder het personeel. Zo werden de inzichten ook elders in de organisatie gedeeld.

Ik verzorgde de volledige opmaak van het magazine en fungeerde als eindredacteur.

Deze opdracht werd uitgevoerd in samenwerking met Letterproof.

» Meer informatie: http://www.letterproof.nl